Jump to content

لا يظهر الهارد اثناء تنصيب اي نسخ

taky2008
 Share

20 posts in this topic

Recommended Posts

أخوي أنت محتاج تعمل تهيئة للهارد ديسك بتاعك عن طريق الــ disk utility من قائمة تحميل الماك وتعمل erase للهارد ولو اتبعت الرابط ومشيت مع الخطوات أفضل ليك عشان حتى تقدر تعمل بوت مباشرة للماك من الهارد ديسك...

الرابط هنا: http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=113558

كل اللي عليك تعمله أنك تنزل الماك عادي بس أهم حاجة أنه يكون الهارد ماستر وفرست بوت من البايوس عشان يقرأ الماك بعد التنزيل..

ولو بعد مابتنزل الماك وينزل بيطلعلك

still waiting for root device

يبقى الموضوع مش عيب من الهارد عندك لأ من النسخة اللي أنت منزلها اللي هيا

Leo4all v3

ياريت تغير النسخة وتستخدم نسخة

leo4all v2

اللي هيا مافيهاش المشكلة دي

أتمنى أني أكون شرحتلك المطلوب ولو لأ ياريت تفهمني لأني مفهمتش من كلامك بالظبط بس رديت على قد ما فهمت.. :unsure:

مودي باشا انا لما بخلي الهارد ماستر و هوه لسه بيخش علي التسطيب يجي رساله ستيل وايتنج فور روت دفايس و لما بخليه سليف يخش علي السيتب بس لما ادوس ديسك يوتلتز مالاقيش الهارد اعمل ايه؟؟

شوف أنا بصراحة أنا ممرتش عليا المشكلة دي قبل كدة بس أنا هديلك بعض الحلول اللي ممكن تساعدك:

1- أتأكد من الجامبر اللي متوصل في الهارد أنو يكون على ماستر أو تشيلو خالص..

2- في حالة توصليك لأكتر من هارد ديسك ممكن تسببلك المشكلة دي حاول تستخدم هارد واحد بس ولو منفعش جرب في هارد تاني ممكن تكون مشكلة في الهارد..

3- أتأكد زي ماقولتلك من النسخة اللي ممكن إلى حد ما تكون مش صالحة..

4- أتأكد من البايوس أن الهارد ده معمول على فرست بوت..

5- المفروض أنك بعد ما تدخل على الديسك يوتلتي هتلاقي الهارد ديسك وبعد كدة لازم تعملو أيريز مايعادل الفورمات حسب ماهو مشروح في موضوع (( طريقة البوت )) عشان بعد كدة لما تضغط نيكست تلاقي الهارد متاح عندل أنك تحمل علية الماك بس تضغط عليه وتدوس نيكست وينزللك الماك..

أتمنى أكون ساعدتك بس زي ماقولتلك دي مجرد حلول ممكن تساعدك في المشكلة لأني بصراحة ممرتش عليا..

مودي باشا شكراااا اوي بس بردو انا جرب 3 اسطونات

leo4allv 2

TOH

IATKOS 4I

وبردو نفس المشكله اعمل ايه؟

leo4allv 2

TOH

IATKOS 4I

leo4allv 2

TOH

IATKOS 4I

حاول تشوف لك أي هارد تاني توصلو والمشكلة حسب معلوماتي إ

ا كانت فعلا كل الحلول دي مش نافعه إذا العيب عندك عيب هارد ويير أو توصيلات وعشان تتأكد جرب الموضوع ده على جهاز تاني أو حتى لاب توب..

وهتشوف أنه إن شاء الله هيشتغل.. إذا كل اللي عليك تعملو تشيك على جهازك هارد ويير أو أنك تجيبهولى وننزل الماك سوا..

حابب أخدمك والله بس المشكلة أن الجهاز مش قدامي عشان أحلل لك المشكلة بالظبط..

بلغني بالجدييد..

بص بقي يا عم مودي انا تعبت و هاجبلك الجهاز انتا ساكن فين؟؟ انا في السيده و لينا بيت في فيصل و انا ممكن اجيلك اي حته و تليفوني 0112310823 بس هتلاقيه مقفو :P :P ل

ايميلي taky_rony_10@hotmail.com

ضفني عندك و نظبط مع بعد و انا تعبك معايا اوييييييييييييييييييييي و معلش لو كنت هاتقل عليك

بص بقي يا عم مودي انا تعبت و هاجبلك الجهاز انتا ساكن فين؟؟ انا في السيده و لينا بيت في فيصل و انا ممكن اجيلك اي حته و تليفوني 0112310823 بس هتلاقيه مقفو :P :P ل

ايميلي taky_rony_10@hotmail.com

ضفني عندك و نظبط مع بعد و انا تعبك معايا اوييييييييييييييييييييي و معلش لو كنت هاتقل عليك

ياتاكي ياعسل شكلو حظك وحش أنا والله لسة كنت في مصر من حوالي أسبوع ولسه ماشي ورجعت تاني قطر ( مكان دراستي) مش عارف والله أقوللك أيه بس بجد أنا آسف كان نفسي أخدمك ولو عندك أي طريقة تانية قوللي يا إما بقة تستناني الأجازة الجاية هجيلك مصر ونشوف الموضوع سوا..

وهضيفك غلى إيميلي إن شاء الله برضو

• 2 weeks later...

الحمد لله أخيرًا يا راجل لا بجد فرحتلك يعني بس أهم حاجة قولنا عملت إيه عشان يشتغل والا هو اتظبط لوحده مع نسخة كال؟

.والصراحة الشكر مفروض يبقى لمودي لأنه تعب معاك في الموضوع ده جدًا شكرًا مودي

نسخه كاليواي قامت بالواجب بس المشكله لما نزلتها مش عارف احط معاها الفيستا ازاي و لما نزلت ملاءيتش الفيستا عملت ريبير للفيستا ملائيتش الماك اعمل ايه؟؟

عملت الخوات ديه كلها بس الخطوه get-7-2008-uxhkbcgy.png

ديه مش عارف اجبها ازاي و لما بقف علي الهارد في prtitioning current

بيجبلي الهادر و لما اقف علي اي درايف ماينفعش ادوس اوبشنز

دلوقتي كل لما انزل الماك يخش علي الفيستا اعمل ايه؟؟؟

Share

• Create New...