Jump to content

مبروك البوت الجديد ياهنكنتوش

imasmak
 Share

5 posts in this topic

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة اللله وبركاته

الصراحه ابداااااع اللي قاعدين يسوونه الشباب ذولي (Crazor, Dense, fassl, iNDi, Kabyl, kaitek, mackerintel, mercurysquad, munky, Turbo, zef

طبعا ماننسا الاساتذه الكبار:

bumby, cosmo1t, dfe, Galaxy, kalyway, netkas, sckevyn, XyZ

طبعا معروف للجميع ان تركيب الماك على البي سي يحتاج الى معرفه بالامور التاليه

مرحلة البوت اللي احنا بصدد الحديث عنها الان

ومرحلة الكيرنال وتعريفات الكيرنال وابداعات Voodoo

ومرحلة التعريفات اللي بدع فيها نتكاس في الرامات والمعالجات ومنكي في الصوت وديابلوك في الشاشه وغيرهم الكثير

اليوم موضوعنا هو البوت والتعديل الرائع عليه فمن خلال برنامج البوت الجديد واللي اطلق امس تحت اسم Chameleon 2.0RC1

ففيه الكثير من المزايا بخلاف الاصدارات اللي سبقته . فمن خلال البوت الجديد يمكن التبويت من اللينكس والويندوز بسهوله ومن خلال برنامج البوت وليس من خلال خيارات البايوس اذا كان التنصيب على هاردسكات مختلفه في الساتا . اما اذا كان التنصيب على هاردسك واحد او على الهاردسكات العاديه فان تعديل البوت يحتاج الى اجراءات طويله قد لايجيدها كثير من الناس

ام الان فمع البوت الجديد فبالامكان التعرف بسهوله على جميع الانظمه من خلال البوت

السورس

Chameleon_2.0RC1_r431_bin.tar

طبعا اللي نزل في الموقع هو السورس اللي ممكن من خلال التيرمينال تضيفه على اي صوره من صور الماك المعروفه وبعدين تنسخها على الدفيدي . لكن انا جايب لكم الستب اللي تنصبه على البارتيشن حقك لتتمتع بالبوت الجديد على نفس الجهاز

Chameleon_V_2RC1.zip

طبعا الملف مرفق وهو برنامج تنصيب يعني ماتحتاج للتيرمينال وهوه نفسه اللي في الروابط فوق

اترككم مع الصور

الصور هذي لملف اخر لنفس البرنامج ولكن مصمم ليتم تركيبه على قرص النظام وليس الهارديسك ولها طريقة عمل وتنصيب ساتطرق لها في موضوع اخر اما بالنسبة للملف المرفق فهو برنامج يتم تركيبه على الهاردسك

طبعا شايفين التايمر اول ماتبوت من القرص طبعا تقدر تعدل الصور وتحط صورتك مثلا بدل الحربا الحولا ذي هههههه وتقدير تغير الفونت بالنسبة للغة العربيه انا ماجربت الى الان وان شاء الله باضيف اللغة العربيه عن طريق اضافة اي خط عربي مدعوم من الماك في المكتبه اللي تجي مع القرص بجرب واقولكم بعدين

.

.

طبعا هذه الميزه الجديده الجميله فمن خلالها تقدر تبوت من اي سستم في الجهاز بعكس الاصدارات السابقه طبعا اذا نصبت الملف الثاني اللي انا حطيت له روابط متعدده واللي يتنصب على الهاردسك لازم تنقر على اي مفتاح اثناء خروج التايمر علشان تبوت من اي نظام غير افتراضي على جهازك واللي ناقص برنامج البوت هذا هو انك ماتقدر تغير البوت الافتراضي يعني لازم لازم كل مره تنقر على اي زر خلال التايمر . وانا اعتقد ان الشباب اللي برمجوا البوت الجديد لاطشينه من لنكس سوزي من برنامج البوتلودر والله اعلم

.

.

طبعا قدامك الاوبشن حق البوت والجديد انك تقدر تختار حالة التبويت اللي فيه والهلب عن طريق الفاره وليس عن طريق ادخال الرمز المعروفه التي الفناها في الاصدارات القديمه

.

.

طبعا في حالة التبويت من القرص يطلع لك التفاصيل بشكل اكثر جماليه مع الاحتفاظ بالايقونات بدل الشاشه السودا في البوت القديم

.

.

زي ماقلنا سابقا بامكانك من خلال ملف السورس السابق انك تبدل وتعدل في تفاحة الاهبل حق الجاذبيه

المهم

البوت الجديد اعلن عنه قبل اربع اسابيع والصور ذي لها اربعة اسابيع والشباب يقولون قريبا وانا كل يوم مشيك على موقعهم ولا طلعت الا امس والصراحه شغل وايد حلو وكنت اتمنى انهم يقولون ان الفكره ملطوشه من لنكس سوزي بس ماقالوا

واتمنى ان الموضوع اعجبكم وتحياتي

.

ملاحظه مهمه

بالنسبة للموضوع المثبت في المنتدى حول طريقة التبويت هي طويله في نظري وبرنامج البوت المرفق هنا يغني عنها واسهل واسرع واجمل

ايضا بالنسبة لمن لم يبوت الويندوز عندهم على الساتا فعليه التعديل من خيارات البوت في البايوس

تحياتي

جزاكَ اللهُ خيرًا أخي الكريم مجهود جدًا رائع منك وطريقة الإقلاع مع الحرباء فوق الروعة تصدق أنا كنت هفكر أرجع للهاكنتوش عشان أجربه بس من كتر جمال التنفيذ والإخراج.

ملاحظتك صحيحة فعلًا وأشكرك عليها وياريت أخي الكريم لو عندك وقت تشرحلنا بعض أساسيات الإقلاع لأن الكتير هنا بيعاني من المشكلة ده فلو أمكن ياريت لأن كمان الصور في الموضوع المثبت (الخاص بمودي) راحت تمامًا ولذلك محتاجين هنا شرح جديد فلو أمكنك يكون جزاك الله ألف خير.

:P تقبل تحيتي لك ومنتظرين إصدار الماك الخاص بيك

:) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم

لك كل الشكر ايها القدير و جزاك الله كل الخير

نحن محتاجون لك لتشرح لنا مشاكل البوت

و كل شيء في عالم الهاكنتوش ما أمكنك

و في خصوص البوت الجديد رائع جدا و خاصة الحرباء التي تشبه سوزة لينكس

أنا اعترض فهناك سرقة للشعارات هههههههههههه

ربي يخليك اخي

• 5 weeks later...
  • 1 month later...
 Share