Jump to content

نفسى انزل مالك على جهازى

23 posts in this topic

Recommended Posts

انا نفسى انزل ماك على جهازى و لاكن انا مش عارف فيين المشكله و محتاج مساعده و اتمنى انى الاقى المساعده هنا ان شاء الله

مواصفات جهازى

Motherboard:gigabyte GA-m55sli-s4 rev 2.0

CPU:AMD Athlon 64 x2 Dual Core processor 3800+ 2.00 GHZ

RAM:KINGSTON 2G

Hard disk:160 seagate sata

DVD: SONY DVD RW IDE

Vega Card : ATI RADEON X1300 PRO

انا نزلت النسخه

KALYWAY 10.5.2

بعد ان تم تثبيتها بنجاح تظهر الشاشه الرمادى و فى المنتصف تفاحه ابل و لا يحدث اى شى وجربت كل حاجه و مش عارف العيب فيين ممكن المساعده

في هذه الشاشة الرمادية لن تستطيع تحديد سبب التوقف .....

وأنصحك في هذه الحالة أن تعيد إقلاع الجهاز لديك وعندما تظهر رسالة مع عد تنازلي إضغط على إف 8 ثم أكتب

(-v -x )

وهذا يعني تشغيل النظام في الوضع الآمن و الوضع المطنب معاً ثم يقوم النظام بالتقاط العتاد في جهازك خطوة تلو الأخرى وتعرض لك سبب التوقف

كما أنصحك أيضاً أن تقوم ببعض التغيرات في البيوز لديك كتغير وضع القرص الصلب لديك من

IDE to compatible or enhanced

كما أنصحك عند تنصيب النسخة لأول مرة لديك قم بتحديد الباتش الضروري لتشغيل النظام ، مثلاً في فقرة تعريف كرت الشاشة لا تختار أي تعريف وفي فقرة الكرنل إختر الكرنل المناسب لمعالج وعن التحديد على أحد الكرنلز سوف تجد في أسفل مربع الحوار شرحاً عنه ... مع تمنياتي لك بالتوفيق ....

you shoud to restart yuor pc and when your pc detect the emulation environment (efi) draiwn

hit F8 and try to right write -v -x ( -v mmeaning verbose mode & -x meaning safe mode )

and the monitor well give you the detecting hardware step by step and where is the problem...

انا متشكر جداااااااااااااااااااااااا على السرح الرائع بس برده عملت كده و ماعملش حاجه و شكراا لتعاونكم معى و انا اتمنى دائما التفوق للجميع و معا نصنع جيل من المعرفه و مساعده الناس الى ما كل هوة صحيح و شكراا لكل الى رد على الموضوعو اتمنى انى انزل ماك على جهازى و معلش و جعت دمغكو معايا و شكرا ليكم تانى مرة و شكرا على طول

اوك هجرب بس انا كل تجربه عندى يعنى بفرمته للهارد و ده صعب اوى بس هجرب و اقولك و لو فى طريقه انزله على بارتشن الفيستا يبقى تمام اوى البارتش مساحته 45 جيجا لو ينفع من غير ما افرمت البراتشن التانى يبقى خلاص هرد عليك بمسافه ما تقولى و انا متشكر جدا للاهتمام

لا ليه بتفرمت يا عمي؟ متفرمتش ولا حاجة اكتب بس كدة بعد الضغط على (f8).

وبعدين إنت قسمت جهازك إزاي؟ وفي حاجة على فكرة مفروض تعملها للهارد الساتا بدل ما تلف ويكون المشكلة منها في الآخر:-

شوف خش على إعدادات الجهاز لما تضغط على del.

تمام هتلاقي مكان مسئول عن الهارد وهتلاقي فيه تقريبًا كدة على ما أتذكر يعني كانت كدة:-

Sata Configuration هتخليها:-AHCI Mode

وعايز منك خدمة تانية معلش هتعبك شوية تشوف المازربورد على الصفحة ده:-

http://wiki.osx86project.org/

يمكن تكون البوردة نفسها لا تقبل الماكينتوش لأن مش كل الأجهزة هيشتغل عليها بس بإذن الله تلاقيها وهتلاقي التعريفات سهلة إن شاء الله بس إحنا كلنا بنحاول حتى لو مش مكتوبة جوة الموقع ده إننا نشغل النظام عندك وبإذن الله نوصل لشيء طيب.

منتظر ردك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عارف الموقع ده و هوه بتاع الهاردوير المتوفقه مع المك بكل اصدراته و لا كن انا اسم البرده مش هناك و شكرا بس انا شفت واحد على النت منزل ماك على نفس البرةبس كان كليب فى يوتيوب يعنى مكنش ينفع اساله انت نزلت النسخه ازاى و شكرررررررررررررررررررررررررررا للتعاون و لو مش هينفع ينزل عندى عادى بس لو حد متاكد من كده يقولى عشان ما اتعشمش على الفاضى و شكرابالنسبه للتقسيم بتاع الهارد انا عملت الهارد بارتش واحد سميه مكنتشوش اتش دى واختارت اوبشن وعملته الى هوة اسمه تقريبا جايد و على العموم هوة اول اختيار فى الاوبشن و بعد كده عملت ارس و قى انك هتخسر كل الداتا الى على الهارد قلت اوك وعمله ارس و عمله الى ماك اواس جورنال و بعد كده سطبت الماكبالنسبه اموضوع البرده فى هيه مش موجوده على الموقع

طيب شوف إحنا هنجرب حل يمكن ينفع نزل النظام من تاني (من أول وجديد) على الجهاز ومتنزلش أي تعريف ولا أي إضافة إلا بس إنك تختار إن ده معالج إي إم دي وإن شاء الله هيشتغل متقلقش.

ولو تفتكر الفيديو اللي إنت شوفته ونفس البوردة بتاعتك ابعتهولي وإن شاء الله نوصل لحل قريب واتعشم إنك بإذن الله هتشغله على جهازك متخفش طالما إنه اشتغل على نفس البوردة والمعالج مش هيفرق طبعًا.

خلاص ماشي أنا هدورلك النهاردة بإذن الله وعلى فكرة في نسخة ليبارد مخصصة لأجهزة الإي إم دي وواضح إنها ممتازة اسمها:-

10.5.2 Zephyroth's for AMD

وعندنا كمان

Iatkos Patch for AMD.

أنا بس بقولك كدة لأنه احتمال منوصلش لحل وده مش هيحصل بإذن الله بس بقولك عشان نبقى معانا حلول.

متنساش تعمل اللي قولتلك عليه في الرد اللي فات لأن ممكن ببساطة تكون ضفت تعريف حاجة مش عندك في الجهاز وهي ده اللي موقفة التحميل.

يالا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

اوك ماشى كلامك بس انت مقلتليش ازاى انا انزله على براتشن السى من غير ما افرمت و انا معاك و لو انت من القاهرة انا ممكن اقابلك ونكبر العلاقه الى بنا و نبقى اصحاب و لو معاك موبيل ممكن تكتبه و نا اكلمك وشكررررررررررررررا

شوف يا سيدي أنا لاقيت الفيديو وهو عنده البردة ده:-

GA-M55SLI-S4 ver 1

في اختلاف بسيط وفي كمان اختلاف في النسخة وهو بيستخدم ده:-

leo4allv3

الحقيقة النسخة ده ممتازة بتكلم عن الإصدار الثالث منها عمومًا اطمن يا سيدي أنا راسلتهولك وبإذن الله ألاقي منه رد وأبلغك بيه في أقرب وقت

ممكن بس أعرف منك إنت إزاي مقسم الجهاز بالتفصيل الممل.

وهرد عليك بعد سماع الرد متقلقش معاك لغايت لما تشغل النظام عندك :rolleyes:

بالنسبة لأن نكون أصحاب إحنا فعلًا أصحاب بس للأسف أنا معنديش موبايل وإيميلي هو :-

khaledacmilan@gmail.com

لو تحب تكلمني على جوجل مفيش مشاكل إن شاء الله ةفي انتظار ردك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بص ياباشـا انا جهازى amd برضـه بس البوردة مختلفة بس يعنى مش عايز اقولك انا جربت كام نسخة وفشـلت

kalyway 10.5.1 - leo4all - leo4all2 - leo4all3

وفى الاخر اللى نفـعت kalyway 10.5.2

وبرضـه كانت بعد متخلص تصطيب تقف خالص وولا اشـوف ايها حاجة بعدها لو استنيت يومين جمبها برضـه متفتحش قلت اكيد العيب منى فجربتها على جهاز انتل امكانياته نص بتاعى فى كل حاجة

اشتغلت زى الفــل ومن اول مرة

فضــلت ادور على العيب اللى عندى شهر لحد مركبت الهارد عن طريق واصـلة usb وعملت بوت من usb واشتغل معايا زى الفل

فممكن تجرب على الهارد على usb وتشوف :P

صح فعلًا فكرة الهارد المتوصل بالوصلة ده ممكن ينفع بل إن معظم التجارب اللي هما بيعملوها بتبقى على هارد متوصل كدة.

• 5 weeks later...

طب انا ما اجي انزل بيخش عادل و لما ادوس disk utiltiy

مايبليش حاجه و جربت اركب الهارد بالوصله ال usb

ماحصلش حاجه و انا جربت في

leo4allv2

toh

iaktos

امكانيات جهازي برده msi

80 gb ide hdd

sumsumng cd dvd

512 mb of ram

vga : Fx 5200 128

إزاي حصل معاك ده أخي تاكي مفروض أي هارد بيتوصل باليو اس بي يشتغل تمام...طيب جرب كذا مرة وقولنا إيه اللي حصل معاك؟

مشكوور اخي خالد بس مافيش حاجه حصلت و جبت هارد ساتا مافيش حاجه بردو ياريت عشان انا تعبت اووووييييييييي و في الاخر ملايش حاجه و ايميلي taky_rony_10@hotmail.com

abdo_lovehunter007@hotmail.com

و انا فاتح 24 ساعه ياريت ترد عليا

مشكوور اخي خالد بس مافيش حاجه حصلت و جبت هارد ساتا مافيش حاجه بردو ياريت عشان انا تعبت اووووييييييييي و في الاخر ملايش حاجه و ايميلي taky_rony_10@hotmail.com

مشكوور اخي خالد بس مافيش حاجه حصلت و جبت هارد ساتا مافيش حاجه بردو ياريت عشان انا تعبت اووووييييييييي و في الاخر ملايش حاجه و ايميلي

Share

• Create New...