Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nederlandse Guide (XP + OSX)
InsanelyMac Forum > OSx86 Project > Your Language
Whoizerwin
Heb deze vanmiddag gemaakt voor het forum van mijn opleiding maar misschien kan ik er hier ook wel mensen blij mee maken smile.gif
Ik heb deze methode toegepast op de Acer Aspire 5920 en it works like a charm!
(En ja heb een wireless pci-e van e-bay gekocht!)

Het is op z'n simpelst geschreven en ik wens jullie veel succes smile.gif

Enjoy:

Ik omschrijf hier de manier hoe ik het zelf ook gedaan heb,en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade of verloren informatie..

Minimum requirements volgens de dvd:
Intel SSE3 CPU, 512MB RAM, 12 GB Free space, ook wordt alles een stukje makkelijker wanneer je een Nvidia graphic card hebt..
Ook al heb ik de tutorial zo makkelijk mogelijk gemaakt denk ik dat het verstandig is als je iets meer van de computer af weet dan alleen hoe je word en Photoshop moet openen!

Het beste is om al je belangrijke gegevens op te slaan op een harddisk, want een format zal nodig zijn om het goed werkend te krijgen!

Intro;
Mac OS X was tot kort alleen verkrijgbaar op Notebooks van Apple zelf, maar een aantal release groepen is het gelukt om de beveiliging van de apple installatie cd te schrappen die bekijkt of het een Apple chipset heeft.

Doordat het geschrapt is kun je dus ook Macintosh op je Intel chipset installeren.
LET OP: AMD gebruikers hebben een andere versie nodig dan de intel versie!

De installatie disc download:
Uiteraard is het verboden om te gaan linken naar illegale software dus je moet er zelf voor zorgen dat je het binnen kunt halen via Usenet of Torrent!
Zoek op de term: iATKOS_4i bij usenet (binsearch or what ever)
of
Zoek op de term: iATKOS v4i op piratebay
Het iso bestand is ongeveer 2,5gb groot!

De iso branden:
Ik raad het programma Dvd decrypter sterk aan maar uiteraard kan nero het werk ook wel doen..

Lets get started:
1. Zorg dat je de Windows XP installatie disc bij de hand hebt en stop deze in je drive. ( Windows Vista kan voor problemen zorgen! en raad dus aan Windows XP te gebruiken alhoewel het bij mij per ongeluk wel gelukt is wink.gif )

2. Tijdens de Windows installatie moet je niet vergeten dat je niet de volledige schijf wilt gebruiken voor Windows en dus maak je een partitie van ongeveer de helft van de space op je harddisk. de andere helft gaan we later gebruiken voor Mac Osx!

3. Installeer Windows op je laptop en zorg dat je weer op je (schone) desktop terecht komt.

4. Gebruik nu toetsencombinatie WIN + R (naast alt zit de WIN key) of open Uitvoeren via start

5. Type nu in CMD, en het Ms-dos venster zal verschijnen!

6. Type in het venster: Diskpart (we gaan hier een HFS+ Compatibele partitie maken waar Mac OS straks vanaf kan booten!)

7. Volg nu de volgende stappen zoals deze precies beschreven staan:

DISKPART> list disk
Laat je de schijven zien in je computer!

DISKPART> select disk n (waar n staat zet je het schijf nummer neer die je bij list disk te zien krijgen)
Dit zorgt ervoor dat het weet op welke schijf je de partitie wilt maken

DISKPART> create partition primary size=n id=af
(Waar n staat is de grootte in MB van die partitie (dus stel je hebt een schijf van 250gb en je hebt 100gb uitgetrokken voor windows, zet hier dan neer 150000 zodat de overgebleven schijfruimte wordt gepartitioneerd)
(En af staat voor hfs+ compatible zodat je Mac kan starten straks)

Als voorbeeld: create partition primary size=150000 id=af
Dit zal een partitie van 150GB worden voor Mac OS X.

DISKPART> list partition
Dit laat je de partities zien van je harddisk

DISKPART> select partition n
(Waar n staat moet je het nummer neerzetten welke je net aangemaakt hebt! [De nieuwe gemaakte OSX partitie]

DISKPART> active
Dit zal je OS X partitie actief maken

DISKPART> Exit
sluit DiskPart...

Nu kun je Ms-Dos ook weer afsluiten!

8. Stop nu je Leopard installatie disc in de dvd drive die je dus gemaakt hebt in het begin en start je computer opnieuw op en druk op een toets wanneer dit gevraagd wordt, sommige laptops starten niet automatisch op van systeemdiskettes en moet je dus op een toets drukken (in mijn geval f12), ook kun je dit eventueel aanpassen in de Bios.

9. Je zult het Apple logo zien met het laden icoontje en zodra dit klaar is zul je een scherm zien met Click the button to continue, doe dit en hij zal de installatie voorbereiden, hierna zie je een Welkom scherm en klik je bovenin in het menu op Utilities en dan klik je op Disk Utility!

10. Disk Utility zal worden geladen en je zult je schijven zien met de partities, klik op de schijf die je speciaal voor Mac gemaakt hebt en klik op Erase in het menu, maak van Volume Format: Mac OS Extended (Journaled), klik op Erase en hij zal de schijf nu startklaar maken voor een Mac installatie.
Sluit de Diskutility vervolgens

11. Klik op Continue en dan op AGREE, als je alles goed gedaan hebt staat er nu de schijf die je startklaar gemaakt hebt, selecteer deze en klik op continue.

12. Belangrijk! Klik nu links op Customize en je krijgt een schermpje met opties om extra dingen te installeren!
Expand het kopje Drivers en open VGA en kijk welk bedrijf je videokaart gemaakt heeft,
(ik zelf heb Nvidia 8600 GT 512mb en dus selecteerde ik Nvidia -> NVinject -> 512mb.)

Qua andere videokaarten staat er ook in het rijtje ATI x1600, X1950 XT, ATI HD 2xxx 3xxx en ook op insanelymac forum willen wel eens drivers staan!

13. Selecteer ook uit het kopje System: SATA (Belangrijk anders start Mac niet!!)
en wanneer je netwerk kaart er tussen staat bij Network kun je deze ook selecteren!

14. installeer Mac OS X en zodra hij klaar is en opnieuw opstart, moet je opnieuw van de Dvd starten! open Disk Utility weer en klik op je Mac OSx partitie en dan klik je op Repair Disk Permissions.

15. Zodra je opnieuw opstart zul je een ander bootmenu genaamd Darwin vinden in plaats van de oorspronkelijke Windows XP bootloader
Zodra je bij het starten F8 drukt krijg je de keuze wat je wilt laden, en als je alles goed gedaan hebt staat Windows er ook tussen (Kan zijn dat het anders wordt genoemd) en kun je deze gewoon starten door die optie te kiezen!

16. Wanneer je op je mac wilt druk je gewoon enter op Mac OS X en je gloednieuwe installatie zal geladen worden en je zult wat vragen krijgen over hoe jij het systeem wilt toepassen!

17. Gefeliciteerd, jij bent eigenaar van een laptop die Dual-boot draait met Windows en Apple!

Nu zul je ervaren dat nog niet alles 100% werkt, dit komt omdat Mac dan niet weet hoe je met de hardware om moet gaan omdat de drivers er niet voor geïnstalleerd zijn..

Wanneer het niet lukt of je er echt niet meer uitkomt kun je hier altijd vragen om hulp...

Succes!
Erwin
candykane
goed zo ga zo door ohmy.gif)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.