Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dutch OSx86 Discussion Topic!
InsanelyMac Forum > OSx86 Project > Your Language
Pages: 1, 2
DouweS
Hey allemaal,

Binnen niet al te lange tijd zal ik een domeintje registreren voor een Nederlands OSx86-forum, maar eerst even hier:
Let the talking begin!
Ohnee, schijt, dit is een Nederlands topic, geen Engels dus, maar:
Laat het praten beginnen! Ik begin met mijn laatste post uit het iDeneb v1.3 10.5.5 Released!-topic:

QUOTE (Badeendje @ Sep 26 2008, 06:19 PM) *
Met OSXTools kun je dat doen, dat logo heb ik wel en anders het zwerft ook op dit forum rond.
Voor screenshotjes kijk ik straks wel even of dat gaat, eerst wat aan het eten doen smile.gif

ANd yes indeed we want a Dutch talk forum! we want we want we want tongue.gif

Okay, thanks for the tip smile.gif Wat kan OSXTools nog meer? (Sorry ^^ Ik heb zo nu en dan een kleine obsessie met iets moois, nu is dat even OS X wink.gif )
K, dankje wink.gif
Badeendje
- Kext's installeren
- Logo's vernaderen in this mac
- Informatie verandere in this mac
- automatisch hardware scannen en drivers installeren

en steeds meer maar dit zijn toch wel de top punten smile.gif
DouweS
Kom ik meteen met de eerste vraag, wat zijn kexts in godsnaam? Ben het hier veel tegengekomen, heb geen idee wat het zijn...
Badeendje
Kernel Extensions, zie het maar als een soort van drivers die vanalles kunnen aansturen en regelen.
DouweS
Okay, en hoe installeer je die?
En heb je nog tijd en zin gehad screens te maken?

En nog een vraagje:
Kan ik bij Custom Installation (Aangepaste Installatie) gewoon alle AMD-dingen selecteren, of alleen de dingen die bij mijn zooi horen? Kan ik gewoon alles selecteren, en gebruik ik alleen de drivers die bij mij horen?
Badeendje
Nog niet, ik moet dan een herinstall doen, nu werkt mijn netwerk kaart niet en mijn usbstick ligt nog op het werk.
DouweS
Okay, maakt niet uit, waarschijnlijk heb ik morgen toch OS X. Now burning.

Weet je misschien het antwoord op m'n laatste vraag?
Badeendje
Helaas zijn er hier alleen maar Intel systemen voorhanden, kan dus niet echt voor AMD testen.
Installatie duurt maar een 20-30 minuten, dus zo veel tijd raak je ook weer niet kwijt.
Iig is er voor AMD een item in de lijst, en verder moet je de juiste kernel even selecteren, verder voorzie ik geen problemen eigenlijk.
DouweS
Ke, moet wel lukken, zometeen even proberen...

Okay, DVD gedownload, DVD gebrand, DVD geboot, grijze background met Apple-logotje, daaronder een spinnend wieletje, na een aantal niet getelde seconden komt er over het Apple-logotje zo'n icoontje te staan:

Wieletje blijft spinnen, ik heb bijna 10min gewacht, er gebeurt verder niets...

Even posten in het release topic dan maar sad.gif
RamO
HAHAH Nederlanders, zie ook het osx86 topic op tweakers.net
DouweS
Hallo ^^ Geef eens een link ofzo, anders kunnen we ook niet veel wink.gif
Badeendje
Daar mag je toch niet praten over illigale zaken?
Iig van mij vonden ze het destijds niet erg handig dat ik daar vragen over osx86ging stellen.
Art?!
Hier ook een Nederlander (A) Heb al verschillende Scene Releases uitgeprobeerd, zal eventjes vertellen welke en met welk systeem smile.gif Miss dat iemand hier iets aan heeft smile.gif :

- Moederbord: Asus P5KC
- Processor: Intel E6750
- Videokaart: Asus EN7900GT (sinds kort een Saphire Ati 4850, nog geen Release uitgeprobeerd aangezien er nog geen drivers zijn voor deze kaart)
- RAM-geheugen: 4 Gb Kingston
- HDD: Samsung 320 GB, SATA

De volgende releases heb ik met succesvol kunnen installeren:
- De kalyway releases.
- De IDeneb releases.
- De Leo4All releases.
- De Jas release.

Verder heb ik de release van Iatkos nog nooit goed op mn pc kunnen krijgen!
Ik heb ook met elk van de bovenstaande release maar 1 probleem en dat is als ik een groot programma installeer dan kan ik niet meer herstarten of afsluiten. Ik weet niet hoe dit komt en heb het hier meerdere malen gevraagd maar niemand weet er een antwoord op. Maargoed gewoon even handmatig de pc uitzetten is opzich ook niet zo'n probleem smile.gif

Ik heb ook nog een AMD pc en daar ga ik denk ik morgen de nieuwe IDeneb release op uitproberen wink.gif
Ik laat jullie het nog wel horen wat mijn ervaringen zijn met IDeneb + AMD smile.gif
VenimK
Gebruik ook al een tijd OSX nu.
Dit op een Desktop PC

Asus P5K deluxe
En Dual Core CPU E6600.

Ben begonnen met versie 10,4,8.
NU Retail leopard 10,5,5

In den beginne, was het tuurlijk nog knutselen, alvorens je een update wou binnenhalen, maar sindsdien die boot123 fix er is, loopt hier toch alles van een leien dakje vind 'k se.

Was voordien een Linux gebruiker, ook die vind 'k wel goed, maar ontbreekt hier en daar toch beetje aan.

OSX is echt wel tops.
Men volgende pc zal dan wel een echt worden, hoop 'k.
Idoit2
Misschien heeft 1 van jullie een idee. Ik probeer iDeneb v1 10.5.4 te installeren, de setup laadt vlotjes, maar geeft aan dat ik geen SATA-drives heb, wat ik toch erg sterk vind.
Staat verder niet in een RAID-set o.i.d. verder nog geprobeerd van SATA0 naar SATA1 te zetten, maar heeft ook geen effect.
Ik heb 1 EXT3 partitie en een FAT32 partitie, maar mogen beiden leeg, aan de schijf of controller kan het niet liggen, Linux distro's werken prima alsmede Vista en XP (tsja, een mens moet testen toch? Op die manier in ieder geval AHCI / non-AHCI uitgesloten).

Any ideas? blink.gif
VenimK
QUOTE (Idoit2 @ Sep 27 2008, 05:59 AM) *
Misschien heeft 1 van jullie een idee. Ik probeer iDeneb v1 10.5.4 te installeren, de setup laadt vlotjes, maar geeft aan dat ik geen SATA-drives heb, wat ik toch erg sterk vind.
Staat verder niet in een RAID-set o.i.d. verder nog geprobeerd van SATA0 naar SATA1 te zetten, maar heeft ook geen effect.
Ik heb 1 EXT3 partitie en een FAT32 partitie, maar mogen beiden leeg, aan de schijf of controller kan het niet liggen, Linux distro's werken prima alsmede Vista en XP (tsja, een mens moet testen toch? Op die manier in ieder geval AHCI / non-AHCI uitgesloten).

Any ideas? blink.gif

En op welk moederbord probeer je dit uit ???
Idoit2
QUOTE (VenimK @ Sep 27 2008, 08:04 AM) *
En op welk moederbord probeer je dit uit ???

Een oud Acer E500 bordje; Acer ERC410M. Gebruikt een ATI RS400/RC400/RC410 Chipset, wellicht dat daar het probleem ligt? ATI wilt wel eens vaker vreemd doen. Jammer dat ik verder geen specs van dat bord kan vinden.

edit: iDeneb v1.3 10.5.5 geeft hetzelfde probleem. "Error" in System Profiler: "This system does not contain any Serial-ATA devices. If you have any Serial-ATA devices installed, please check that they are connected and powered on."
Geprobeerd om de schijf om te zetten van SATA0 naar SATA1 tijdens install (SATA is immers in theorie hot-pluggable); niks. (en ja, de schijf leeft nog)
Idoit2
Hier de oplossing al gevonden, echter heb ik als alternatief gewoon een tweede IDE-schijf erbij gehangen en op dit moment bezig met installen smile.gif gebruik de SATA schijf wel voor een dualboot naar Ubuntu!
Charon123
Ey,

Zit al een tijdje met OSX te stoeien, net iDeneb 10.5.5 (v1.3) geinstalleerd, en na wat aanloopproblemen loopt 'ie nu vrij goed op m'n systeem (zie sig). Alleen nog m'n ICH8R (Intel/AHCI) als zodanig laten herkennen (nu nog 'unknown AHCI Device'), en nog iets met m'n USB (foutmelding(en) bij opstarten met -v). Als iemand nog tips heeft?

@ Badeendje: ik geloof dat jij steeds problems had met NL taal, ik heb net dus v1.3 geïnstalleerd, en geen enkel probleem!
candykane
aangezien het een discussie is laten we eerst maar eens vertellen waar over het gaat!

Laten we maar eens beginnen met OSX installaties.
Er zijn dus verschillende installatie methoden om OSX leopard werkend op je pc te krijgen.
versie 1 een gehackt OS:
leo4all Ideneb iatkos kalyway ect ect
Deze manier van installatie is de makkelijkste. download een versie die het beste
bij jouw systeem past brand een iso installeren aan vinken welke drivers je wilt.
en booten maar. het klinkt simpel en soms is dat dus wel zo en soms ook niet.
*voordelen makkelijke installatie, zelf je kernel uit kiezen.

*nadelen updaten kun je niet zomaar 1.2.3 je kunt alleen updaten met gehackte updates, of via ingewikkelde gidsen.

versie 2 flat image.
eigenlijk is dit gewoon een back up van een schone installatie.
die je via een programma op een andere schijf plaatst.
Je kunt dit alleen doen als je een werkend systeem met osx tot je beschikking hebt.
*voor deel het is echt super snel. binnen 10 minuten heb je de backup op de andere schijf staan klaar voor gebruik.

Versie 3
1.2.3 methode.
deze methode werkt Met behulp van emulatie. Je start op met een cd/dvd usb stick of een andere partitie. deze laad een progje in dat emuleerd dat jou pc als een mac werkt. daarna kun je gewoon OSX vanaf de originele dvd's installeren.
*voordeel je werkt met originele apple soft ware alles werkt goed inc zonder problemen updaten..
*nadeel je hebt alleen originele apple drivers , je moet wel wat know how hebben voor je hier aan begint. want alle extra drivers moeten mee boot worden in 123
het is combinatie met een Bepaald aantal intel machines , niet met AMD systemen en als je bepaalde software hebt als powermanegement tools werken vaak ook niet.

Versie 4
Efi-x
tja weinig is bekend over dit apparaat het kost 110 euro.
werkt alleen bepaalde systemen. en bepaalde hardware.
je stopt het op een interne USB poort en daar na kun je originele
osx dvd's booten en installeren. gewoon updaten via apple
je hoeft je nooit zorgen te maken over drivers dat doet dat apperatje voor jou.
*originele apple software en updates, makkelijk in gebruik.

Ik draai zelf al meer dan 2,5 jaar osx op een hack en ik moet zeggen het werkt prima, zo lang je na dat je een perfecte installatie hebt nooit meer update!
Ik heb verschillende versies geprobeerd op verschillende systemen.

een paar woorden advies:
IF IT AIN'T BROKE DON'T FIX IT!

Een hack is geen echte mac, Want me mac's hebben geen kuren geen slechte dagen die werken gewoon altijd, me hack ... tja zo dra je gaat sleutelen aan de machine kun je weg zakken in een moeras van driver bugs kernel panics en nog veel meer enge dingen yep zelfs een mac heeft een Blue screen of death.

Gelukkig hebben ze bij Leopard time machine mee geleverd.
dus maak je een fout heb je fouten binnen 2 uur hersteld.

............
moeilijke woorden

Kernel tja dat is het stukje software wat eigenlijk de rest van het systeem aan stuurt.
osx kent 2 soorten kernels vanilla originele kernel van apple. en daar na een aangepast kernel voor osx86. Beide zijn goed om mee te werken. vanila kernels hebben wat minder last van update maar zijn vaak beperkt in het aan sturen van hardware van de pc. osx86 kernel komt met een zee van afkortingen vb sse2/3 sleep next step of niet met hptr of zonder ect ect binnen kort zal dat wel allemaal komen te vervallen en komt er 1 open source kernel waar in echt alles zit.
Apple originele kernel is eigenlijk gemaakt voor apple machines, aan gezien er 1000den verschillende PC configuraties zijn zijn deze kernels gemaakt om te zorgen dat onze hardware correct werkt.
Bij een installatie altijd eerst denken welke hardware heb ik, 2 kan het kernel er mee overweg? alle amd machines moeten dus een apart kernel hebben want tja
de orginele zijn voor intel machines geschreven. laptops gebruiken vaak ook een aangepast kernel voor het aan sturen van de power manegment. of als je bijvoorbeeld een slaap functie werkend wilt krijgen.

Kext files en kext editing
het stond hier boven al vermeld. maar het zijn inderdaad drivers
ze staan in je systeem/library/extensions.
Het Apple systeem herkend hardware Door middel van nummers.
het apparaat zegt ik heb dit nummer en de software zegt he jij bent
een Ati X2600 pro video kaart daar moet ik deze driver bij gebruiken
Wat wil het nu zijn vaak heeft apple voor hardware wel een driver gemaakt maar,
apple hardware heeft apparte nummers. dus de driver is er wel maar
het nummer komt niet overeen met jou hard ware dus zegt het systeem van
nee ik ken het niet.
Wat we dus vaak met kext files doen is dus het nummer van jou hardware toevoegen, zo dat het dus wel herkend wordt.

een kext file kun je gewoon editen met text edit staat onder je applicaties
hou er rekening mee dat
1 in de prefs save as plain text staat aan gevinkt
2 Edit een kext file nooit in je extentions folder maar kopieer het bestand eerst eens ergens anders naar toe Bijvoorbeeld je bureau blad.
3 maak een back up van je oude bestand
4 Nee na het editen niet gewoon terug kopieren! je kunt via terminal
and het bestand terug kopiëren met allerlei moeilijke codes maar
download kext helper V7 met dat programma is het gewoon slepen paswoord invoeren klaar .
pepto
He hollanders eindelijk in me eigen taal posten hoe staat het er mee met het domein ?? gaat het nog door.
Ik heb me OSX86 draaien op een Lenovo T60 notebook alles werkt prima echter heb ik een paar openstaande incidenten.
Ik heb Kalyway 10.5.2 draaien met update naar 10.5.5 en het werkt te gek maar de incidenten die ik heb zijn videokaart de X1300 wordt nog steeds niet ondersteund, doordat die niet wordt ondersteund werkt me sleep van me laptop ook niet honderd procent maar ja de screensaver werkt wel.
Ik hoop dat er meer nederlanders hier posten en hun ervaringen hier neerzetten. Hoop nog iets te horen hier.
Badeendje
Dat domein zie ik eigenlijk ook wel zitten, zou een regelmatige bezoeker zijn smile.gif
Hier iig wel behoefte om soms iets in het Nederlands te lezen, begrijp me niet verkeerd, spreek goed Engels maar soms krijg ik het fijne net niet mee.
Zou van het een en het ander best wel wat Nederlandse guides willen maken om mensen op weg te helpen.
Zo heb ik nog wel wat meer ideeën, mag altijd even over gepm'ed worden zodat ik die ideeën kan sharen over msn/irc ofzo smile.gif
Naja anyways doen hoor!
VenimK
QUOTE (Badeendje @ Oct 16 2008, 08:28 PM) *
Dat domein zie ik eigenlijk ook wel zitten, zou een regelmatige bezoeker zijn smile.gif
Hier iig wel behoefte om soms iets in het Nederlands te lezen, begrijp me niet verkeerd, spreek goed Engels maar soms krijg ik het fijne net niet mee.
Zou van het een en het ander best wel wat Nederlandse guides willen maken om mensen op weg te helpen.
Zo heb ik nog wel wat meer ideeën, mag altijd even over gepm'ed worden zodat ik die ideeën kan sharen over msn/irc ofzo smile.gif
Naja anyways doen hoor!

'k heb nog wel wat space over se voor eventueel te starten..... smile.gif
The Fatal
Goeden middag (hier avond)

Voordat ik naar China ging was het me ook gelukt om een Tiger instalatie te voltooien op mijn toshiba u300 flaptop.
(reden van weer andere OS,, ben windows beu,, en merkte toch dat ik in linux af en toe wat problemen had,, ondanks dat al mijn hardware na wat aanpassingen goed werkte)
Maar doordat wireless niet werkend kreeg toch maar Ubuntu en Win XP terug gezet.

Nu wil ik toch gaan proberen (over 2 weken) om leopard te gaan instaleren. Men oom heeft een mac computer met leopard 10.5.5 volgens mij.. mocht daar zowie zo een copietje van maken als ik geen andere instalatie kon vinden..

Zoals ik het begrepen heb is dus in alletijden updaten onmogelijk. Wat zijn de nadelen hier van dat het niet werkt. lijkt me afen toe toch wel erg makkelijk!

Heb al veel lopen zoeken.. maar eigenlijk alleen maar gevonden dat wireless vaak een probleem is. En dat Atheros 5007 nog nergens werkend is geweest.. Iemand hier al wat meer info daarover?
relikwie
Wel leuk zo'n Nederlands topic. Maar waarom is er geen Dutch subforum?
Anyway, goed initiatief van de TS om een Nederlands OSx86 forum te starten.. Succes!

QUOTE (The Fatal @ Oct 19 2008, 12:32 PM) *
Goeden middag (hier avond)

Voordat ik naar China ging was het me ook gelukt om een Tiger instalatie te voltooien op mijn toshiba u300 flaptop.
(reden van weer andere OS,, ben windows beu,, en merkte toch dat ik in linux af en toe wat problemen had,, ondanks dat al mijn hardware na wat aanpassingen goed werkte)
Maar doordat wireless niet werkend kreeg toch maar Ubuntu en Win XP terug gezet.

Nu wil ik toch gaan proberen (over 2 weken) om leopard te gaan instaleren. Men oom heeft een mac computer met leopard 10.5.5 volgens mij.. mocht daar zowie zo een copietje van maken als ik geen andere instalatie kon vinden..

Zoals ik het begrepen heb is dus in alletijden updaten onmogelijk. Wat zijn de nadelen hier van dat het niet werkt. lijkt me afen toe toch wel erg makkelijk!

Heb al veel lopen zoeken.. maar eigenlijk alleen maar gevonden dat wireless vaak een probleem is. En dat Atheros 5007 nog nergens werkend is geweest.. Iemand hier al wat meer info daarover?

Wireless is inderdaad problematisch op een paar chipsets na.
Atheros wordt op zich ondersteund qua driver, maar zolang de subsystem ID (ondanks het matchen van de device en vendor ID) niet
overeenkomt met de Apple's IDs zal het alleen het generieke deel van de driver laden, wat veel problemen geeft.
Broadcom is een betere keus.

Mocht je een installatie doen middels boot-132 en chameleon boot, dan kan je een Extra/Extensions map aanmaken waar je aangepaste
kernel extensies kan plaatsen en een disabler die problematische extensies uitschakelt. Op deze wijze zou je zonder problemen updates kunnen
installeren vanaf het menu (niet de delta updates). Hier ging het iig zonder problemen.

De update schrijft extensies altijd naar de default plek en je houdt zo jouw aangepaste bestanden.
Zelfs de laad orde is aan te passen (mocht het nodig zijn) door de probescore van een extensie aan te passen.

Een Pseudo-Hollander biggrin.gif
candykane
vaak kun je voor 10 euro gewoon een wifi kaartje op Ebay kopen heb ik ook gedaan,
en wordt herkend als een airpoort! smile.gif

HP PCI-E Broadcom 4311 wireless card 54M 802.11G BG
http://stores.ebay.nl/laptopelite_WIFI-Wir...4QQftidZ2QQtZkm
The Fatal
QUOTE (relikwie @ Oct 19 2008, 10:27 PM) *
Wireless is inderdaad problematisch op een paar chipsets na.
Atheros wordt op zich ondersteund qua driver, maar zolang de subsystem ID (ondanks het matchen van de device en vendor ID) niet
overeenkomt met de Apple's IDs zal het alleen het generieke deel van de driver laden, wat veel problemen geeft.
Broadcom is een betere keus.

Mocht je een installatie doen middels boot-132 en chameleon boot, dan kan je een Extra/Extensions map aanmaken waar je aangepaste
kernel extensies kan plaatsen en een disabler die problematische extensies uitschakelt. Op deze wijze zou je zonder problemen updates kunnen
installeren vanaf het menu (niet de delta updates). Hier ging het iig zonder problemen.

De update schrijft extensies altijd naar de default plek en je houdt zo jouw aangepaste bestanden.
Zelfs de laad orde is aan te passen (mocht het nodig zijn) door de probescore van een extensie aan te passen.

Een Pseudo-Hollander biggrin.gif

Dus het is eigenlijk verstandiger om een een andere wireless kaart te kopen die meteen ondersteund word.
Ben je meteen van al het gezeik af.

Zal me eens gaan verdiepen in de 132 boot.
Kijken of dat het een beetje te doen is.

Zal ook nog even een topic zoeken waar out of the box werkende wifi kaartjes staan.
Aangezien ik heel veel reis is wifi toch echt wel een pre!

Rest van de hardware moet ik allemaal nog uitzoeken denk ik zoals:
Snel keuze toetsen voor media player,
Sd kaart reader.
Geluid
Webcam.
Modum gebruik ik niet dus neit erg als het niet werkt.
relikwie
QUOTE (The Fatal @ Oct 21 2008, 09:41 PM) *
Dus het is eigenlijk verstandiger om een een andere wireless kaart te kopen die meteen ondersteund word.
Ben je meteen van al het gezeik af.

Zal me eens gaan verdiepen in de 132 boot.
Kijken of dat het een beetje te doen is.

Zal ook nog even een topic zoeken waar out of the box werkende wifi kaartjes staan.
Aangezien ik heel veel reis is wifi toch echt wel een pre!

Rest van de hardware moet ik allemaal nog uitzoeken denk ik zoals:
Snel keuze toetsen voor media player,
Sd kaart reader.
Geluid
Webcam.
Modum gebruik ik niet dus neit erg als het niet werkt.

Een USB stick met als chipset "Zydas 1211/15" (of iets in die trant qua nummering, vergeten..) wordt zeer goed ondersteund.
Niet als airport kaart, maar dat is voor de werking niet belangrijk.

Geluid, webcam moet na wat zoeken in het algemeen geen issue zijn.

-relikwie.
The Fatal
heb dit kaartje ook besteld smile.gif
HP PCI-E Broadcom 4311 wireless card 54M 802.11G BG
Badeendje
Op marktlaats heb ik een kapotte airport extreme gescoord en dit gedaan;
http://www.vonwentzel.net/ABS/Dissection-E...me-n/index.html
Werkt helemaal ootb en nog rap ook biggrin.gif
Zocht iets wat sneller werkte dan 54g aangezien ik daar niet genoeg aan heb, en alle mini-pci kaartjeszijn 54g op 1 atheros chipset na, die toevallig hier in zit smile.gif
Kost wel meer als 10 USD maar is het mij dan ok wel waard smile.gif
The Fatal
draadloos kaartje binnen..
Dus weeer windows er af,
en mac instaleren.
tiger gaat goed krijg ik ook geboot.
Leopard niet:( I-denib
Instalatie gaat goed.
Daarna re-booten. En dan gaat hij Mac(logo krijg je te zien) laden.. en blijf ik zwart scherm houden. Stopt dus nog voor dat je alles moet ingeven

Iemand ideeen?
VenimK
QUOTE (The Fatal @ Nov 5 2008, 10:46 AM) *
draadloos kaartje binnen..
Dus weeer windows er af,
en mac instaleren.
tiger gaat goed krijg ik ook geboot.
Leopard niet:( I-denib
Instalatie gaat goed.
Daarna re-booten. En dan gaat hij Mac(logo krijg je te zien) laden.. en blijf ik zwart scherm houden. Stopt dus nog voor dat je alles moet ingeven

Iemand ideeen?

Bij opstart, kan je es proberen met
-v

te booten
Zokan je zien waar hij opblijft hangen.
Mogelijk een settting in BIOS, die een tweakje nodig heeft
Badeendje
Alle onderdelen beginnen binnen te komen voor het nieuwe systeem.
Loop te denken of ik het proces van bouwen, want het is een apart ding, hier neer gooi op het forum ergens of niet smile.gif
Half jaar naar alle onderderdelen lopen zoeken, maar dan heb je ook wat.

Trouwens had iemand al een forum? Ik heb echt geen idee hoe ik er een op moet zetten eerlijk gezegd...

Check it btw voor een live verslag smile.gif
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=135329
Badeendje
Schop omhoog tongue.gif
We hebben ons eigen irc kanaal nu; #osx86.nl smile.gif
The Fatal
QUOTE (VenimK @ Nov 8 2008, 06:53 AM) *
Bij opstart, kan je es proberen met
-v

te booten
Zokan je zien waar hij opblijft hangen.
Mogelijk een settting in BIOS, die een tweakje nodig heeft

okeej..
zal eens kijken zo..
ben nu bezig met nieuwe instal..

edit:
net geinstaleerd..
f8 en dan booot: -v
zie heel veel.. maar blijft nergens op hangen en start gewoon door met een voledig zwart scherm
VenimK
QUOTE (The Fatal @ Nov 12 2008, 06:15 PM) *
okeej..
zal eens kijken zo..
ben nu bezig met nieuwe instal..
edit:
net geinstaleerd..
f8 en dan boot: -v
zie heel veel.. maar blijft nergens op hangen en start gewoon door met een voledig zwart scherm

Ljikt me dan toch een video(driver)probleem te zijn.
Als er nergens een foutmelding te bespeuren is of dergeljk ???
r03n_d
Hoi iedereen,
ik wil heel graag mac osx op mijn pc'tje hebben maar het wil niet echt lukken
ik heb al iDeneb & Leo4All geprobeerd, maar slechts 1x is het gelukt om een scherm te krijgen van de installatie (en toen deed mijn muis het niet eens..)
ik heb ook al meerdere keren geprobeerd te starten met "-x -v" (dus veilige modus zegmaar, en diagnostic messages) maar dat heeft ook geen resultaat.
ik heb een usb-muis & heb de speciale AMD versies gebruikt om te installeren (teminste.. geprobeerd tongue.gif)

specs;
proc: amd athlon 64 x2 4400+
mobo: acer f690gvm
chipset: rs690/rs690m

kan iemand mij helpen?
The Fatal
QUOTE (VenimK @ Nov 13 2008, 04:33 AM) *
Ljikt me dan toch een video(driver)probleem te zijn.
Als er nergens een foutmelding te bespeuren is of dergeljk ???

het was idd een driver probleemje..
heb het nu geinstaleerd zonder de drivers voor intel nvidia/ ati enz. dus gewoon ma drivers en het werkt smile.gif

Alleen heel vreemd mijn wireless werkt, maar als ik zo een draadloos netwerk selecteer en wachtwoord in voer dan geeft hij fout. Moet via dianostics verbinding maken.. Dus dat is beetje vreemd.
Ook na het opnieuw opstarten maakt hij geen automatisch verbinding.(bij kalyway 10.5.2 deed hij het wel goed)

Ga nu verder zoeken om batterij status goed te krijgen. Geeft namelijk ook niet aan als voeding ingeplugd zit.
Geluid webcam en bleutouth werkend zien te krijgen.
Verder draait het nu vrij goed. Heb nu Ideneb 1.0.5.5 draaien
dogpile
QUOTE (r03n_d @ Nov 14 2008, 10:17 PM) *
Hoi iedereen,
ik wil heel graag mac osx op mijn pc'tje hebben maar het wil niet echt lukken
ik heb al iDeneb & Leo4All geprobeerd, maar slechts 1x is het gelukt om een scherm te krijgen van de installatie (en toen deed mijn muis het niet eens..)
ik heb ook al meerdere keren geprobeerd te starten met "-x -v" (dus veilige modus zegmaar, en diagnostic messages) maar dat heeft ook geen resultaat.
ik heb een usb-muis & heb de speciale AMD versies gebruikt om te installeren (teminste.. geprobeerd tongue.gif)

specs;
proc: amd athlon 64 x2 4400+
mobo: acer f690gvm
chipset: rs690/rs690m

kan iemand mij helpen?

Kan je wat specifieker in je specificaties zijn?
The Fatal
iDeneb weer der af, weer terug naar kalyway,
In ideneb werkte mijn usb niet.
Kalyway wel.

Nu moet ik alleen nog men card reader, geluid, bleutouth, en webcam (touchpad scrollen enz) werkend zien te krijgen.

Weet iemand trouwens soort programmas als: Everest, CPUz enz voor mac?
Zodat je al je hardware kunt zien. welke types chipsets enz.
r03n_d
QUOTE (dogpile @ Nov 17 2008, 11:36 PM) *
Kan je wat specifieker in je specificaties zijn?

Veld Waarde
Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Edition
OS Service Pack Service Pack 1
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam PC_VAN_JEROEN
Naam gebruiker Jeroen

Moederbord
CPU Type Unknown, 2300 MHz
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Onbekend
Systeemgeheugen 3328 MB
BIOS Type Award (10/10/07)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart ATI Radeon HD 3600 Series (512 MB)
Video kaart ATI Radeon HD 3600 Series (512 MB)
Monitor SyncMaster 2243NW/2243NWX [NoDB] (HMAQ402748)

Multimedia
Geluidskaart Apparaat voor digitale uitvoer
Geluidskaart Luidsprekers (Realtek High Defi
Geluidskaart Realtek Digital Output (Realtek

Opslag
IDE apparaat AMD PCI IDE Controller
IDE apparaat AMD SATA Controller(Native IDE Mode)
SCSI/RAID apparaat AOEWFV2G IDE Controller
SCSI/RAID apparaat Microsoft iSCSI-initiator
Harde schijf ST3250310AS ATA Device (232 GB, IDE)
Harde schijf WDC WD800AAJS-00PSA0 ATA Device (74 GB, IDE)
Harde schijf Generic USB SD Reader USB Device
Harde schijf Generic USB CF Reader USB Device
Harde schijf Generic USB SM Reader USB Device
Harde schijf Generic USB MS Reader USB Device
Harde schijf Generic STORAGE DEVICE USB Device (243 MB, USB)
Optische Station HL-DT-ST DVDRAM_GSA-H60N ATA Device
Optische Station VYJQ N0HMZSDMJSDU SCSI CdRom Device
Optische Station VYJQ N0HMZSDMJSDU SCSI CdRom Device
SMART Status harde schijf OK

Partities
C: (NTFS) 115396 MB (20071 MB vrij)
D: (NTFS) 115082 MB (72600 MB vrij)
F: (NTFS) 76316 MB (59240 MB vrij)
Geheugencapaciteit 299.6 GB (148.4 GB vrij)

Invoerapparaten
Toetsenbord Standaard-PS/2-toetsenbord
Muis HID-compliant muis
Muis PS/2-compatibele muis

Netwerk
Netwerkkaart Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (192.168.1.9)

Peripherieapparaten
Printer Adobe PDF
Printer Microsoft XPS Document Writer
Printer Send To OneNote 2007
USB1 apparaat Standard OpenHCD USB Host-controller [NoDB]
USB2 apparaat Standaard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller [NoDB]
USB-apparaat Apple iPod
USB-apparaat Apple iPod
USB-apparaat HI-SPEED PC Camera
USB-apparaat HI-SPEED PC Camera
USB-apparaat Samengesteld USB-apparaat
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat USB-HID

Zoiets? tongue.gif
dogpile
QUOTE (The Fatal @ Nov 18 2008, 02:29 PM) *
Kalyway wel.

Nu moet ik alleen nog men card reader, geluid, bleutouth, en webcam (touchpad scrollen enz) werkend zien te krijgen.

Kijk in het software gedeelte van deze website. Hierin staat de ontwikkeling van al het software dat voor OSX86 geproduceert wordt.

QUOTE (r03n_d @ Nov 18 2008, 07:26 PM) *
Veld Waarde
Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Edition
.....
Zoiets? tongue.gif

Nu weet ik nog steeds niet het merk van je moederbord, Acer maakt namelijk geen moederborden. Het heeft geen zin om te beginnen aan een OSx86 installatie als je uberhaupt niet veel computer kennis hebt. Als je een goedkope mac computer wilt hebben is dit geen optie. Koop dan een echte mac! Kom je uberhaupt niet in de installatie? Wat je dan evt kan proberen is de 10.5.2 versie van Kalyway. Je moet zoiezo geen gebruik maken van USB keyboards/muizen etc. Wat je ook evt kan doen is een versie van Tiger proberen. Een zeer goede versie van tiger is de welbekende JAS 10.4.8 . Deze is nog wel te vinden via nieuwsgroepen en torrents.
VenimK
QUOTE (The Fatal @ Nov 18 2008, 02:29 PM) *
Kalyway wel.

'k denk ook dat je wat te snel opgeeft.
Je USb probleem kon al opgelost zijn, door ff andere setting te proberen in je BIOS ivm USB 1 en/of 2.
of je USb stock ff ontkoppelen en er terug in, en zo via console ff zien wat er op verschijnt.
Kan je ook meer info geven ivm je probleem
The Fatal
usb werkt nu gewoon goed..
Ben opzich ook wel goed te vreden over deze versie.

Probleem is dat ik niet echt super veel tijd heb.

Ben nu eigenlijk alleen aan het zoeken welk type hardware der verder nog in zit om het werkend zien te krijgen.
Voor geluid ben ik al iets of wat verder.
Heb geluids icoontjes te voorschijn gekregen had ik eerst neit. Maar nog geen geluid.

Verder gaat het om een toshiba u300- 12S

op het internet neit veel info kunnen vinden.
dogpile
QUOTE (The Fatal @ Nov 19 2008, 05:22 PM) *
usb werkt nu gewoon goed..
Ben opzich ook wel goed te vreden over deze versie.

Probleem is dat ik niet echt super veel tijd heb.

Ben nu eigenlijk alleen aan het zoeken welk type hardware der verder nog in zit om het werkend zien te krijgen.
Voor geluid ben ik al iets of wat verder.
Heb geluids icoontjes te voorschijn gekregen had ik eerst neit. Maar nog geen geluid.

Verder gaat het om een toshiba u300- 12S

op het internet neit veel info kunnen vinden.

zo te zien heb je een realtek kaart:
Audio Output: Geluidskaart

Audio Codec: Realtek ALC268

Conformiteitsnormen: DirectSound, DirectSound3D, High Definition Audio

Audio Input: Microfoon

http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=95325 hier staat volgens mij alles wat je nodig bent

Probeer evt de speakers op andere poorten aan te sluiten. BIjvoorbeeld de micronfoon aansluiting
candykane
www.muzzle.nl de enige echte mac osx86 site
The Fatal
QUOTE (dogpile @ Nov 20 2008, 07:22 PM) *
zo te zien heb je een realtek kaart:
Audio Output: Geluidskaart

Audio Codec: Realtek ALC268

Conformiteitsnormen: DirectSound, DirectSound3D, High Definition Audio

Audio Input: Microfoon

http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=95325 hier staat volgens mij alles wat je nodig bent

Probeer evt de speakers op andere poorten aan te sluiten. BIjvoorbeeld de micronfoon aansluiting

tnx smile.gif
heb geluid zowie zo via hoofd telefoon uitgang.. dus dat is al tof biggrin.gif
r03n_d
QUOTE (dogpile @ Nov 18 2008, 07:49 PM) *
Nu weet ik nog steeds niet het merk van je moederbord, Acer maakt namelijk geen moederborden. Het heeft geen zin om te beginnen aan een OSx86 installatie als je uberhaupt niet veel computer kennis hebt. Als je een goedkope mac computer wilt hebben is dit geen optie. Koop dan een echte mac! Kom je uberhaupt niet in de installatie? Wat je dan evt kan proberen is de 10.5.2 versie van Kalyway. Je moet zoiezo geen gebruik maken van USB keyboards/muizen etc. Wat je ook evt kan doen is een versie van Tiger proberen. Een zeer goede versie van tiger is de welbekende JAS 10.4.8 . Deze is nog wel te vinden via nieuwsgroepen en torrents.

nou dat zegt iedereen mij dus, maar alle programma's die ik heb gebruikt zeggen toch echt dat ik een Acer moederbord heb..
http://www.hardware.info/en-US/productdb/b...pire_M5100KE7T/
Kijk maar bij specs.. Acer maakt wel degelijk moederborden, en dat is ook precies degene die ik heb. Staat ook verder geen merk op mn mobo..
ik ben 1x in de installatie gekomen.. maar mijn muis deed het daar dus niet.. (zowel usb als p/s 2..)
Ik duik ff usenet op voor de gene die jij mij net aanraadt (en anders worden het torrents.. sad.gif)

alvast bedankt voor je hulp wink.gif
r03n_d
werkte niet...
alleen kalyway nog een keer proberen.. maar heb er een hard hoofd in...
Chongie
Hoi Hoi,

Ik ben nog heel nieuw in het OSx86 wereldje, maar ik ben zeker van plan om een OSx86 installatie werkend te krijgen.
Ik heb vorige week Kalyway 10.5.2 Intel/AMD op mijn oude laptop (Acer Aspire 5670) geinstalleerd. De installatie opzich verliep zonder problemen. Alleen nadat ik de dual boot optie (tboot) had geinstallerd en voor de loepard installatie koos kom ik niet verder dat een grijze scherm met daarin de logo van Apple gebruerd verder niks.

Ik heb inmiddels de Ideneb v1.3 10.5.5 gedownload en gebrand en ga het vanavond nog een keer proberen.
Heeft iemand nog tips of trucks om het werkend te krijgen?

Alvast bedankt.

Chongie

P.S. De hardware configuratie van mijn laptop is als volgt:
Proc Intel T2300 1.66 GHz
Ram 1,00 GB Ram
HD Sata 100 Gb
Network Card BuiltIn Broadcom NetLink 10/100/1G
Wireless 3945ABG Intel
Video ATI Mobility Radeon X1400
Modem HDAudio Soft Data Modem with SmartCP
Sound Realtek Local 65535 (Internal High Definition Audio Bus)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.